Zwiększanie sprzedaży
Stan rynku ECommerce
Rynek sprzedaży internetowej bardzo intensywnie rozwija się i z roku na rok przejmuje coraz większą część obrotów sklepów stacjonarnych. Wzrost odnotowuje się w sprzedaży w zasadzie wszystkich rodzajów produktów, od lokalnej sprzedaży spożywczej, sprzedaży ubrań i obuwia, drobnej elektroniki aż po wyroby rękodzieła i prace artystyczne. Niemal wszystko możemy i coraz częściej kupujemy w Internecie. Rośnie także sprzedaż ze sklepów zagranicznych a także globalnych sieci jak Amazon. Niektóre nasze marki krajowe jak Agito (teraz eMag), Mall.pl, Empik.com czy Morele.net przechodzą kolejne fazy rozwoju, poprawiają obsługę i starają się umocnić swoją pozycję na rynku. Bardzo mocną pozycję ma u nas nadal serwis aukcji internetowych Allegro. Jest to nasz lokalny fenomen który wyrósł na potentata eCommerce w całej Europie wschodniej i z każdym rokiem wzmacnia tylko swoją pozycję. Jego ogólnoświatowy konkurent „Ebay” nie przyjął się na polskim rynku i w zasadzie nie ma znaczenia. W ciągu ostatnich 2 lat coraz mocniej zarysowuje się także import z Chin a w zasadzie zakupy bezpośrednie realizowane przez Aliexpress I serwisy zbliżone.
Jak rozwinąć sprzedaż we własnym sklepie internetowym?
Jak wspomniałem szybki rozwój rynku eCommerce daje możliwość zaistnienia nowym sklepom, zwiększenia sprzedaży i zdobycia rynku dla siebie. Odpowiednie przygotowanie platformy sprzedażowej, jej integracja z systemami magazynowymi i księgowymi i co najważniejsze skuteczne jej promowanie na rynku pozwala z roku na rok na kilkukrotne zwiększanie sprzedaży i w krótkim czasie osiągniecie stabilnej pozycji na rynku.
Jak i gdzie promować sklep internetowy
W przypadku sklepów internetowych najskuteczniejszą metodą jest połączenie różnych kanałów docierania do klienta.
Reklama w wyszukiwarkach
Podstawą jest oczywiście reklama w wyszukiwarkach, zarówno pozycjonowanie czyli promocja w organicznych wynikach wyszukań jak i reklama adwords czyli reklamy sponsorowane dają świetne rezultaty, w szczególności w połączeniu. Specyfika procesu pozycjonowania powoduje że efekty pojawiają się dopiero po pewnym czasie (zwykle 3-6 miesięcy) a reklama kontekstowa jest skuteczna już w pierwszym dniu od uruchomienia. Odpowiednie wyważenie tych działań daje szansę zarówno na bieżące prowadzenie działalności jak i budowania pozycji w wynikach organicznych które procentują w późniejszym okresie czasu.
Marketing szeptany, budowanie opinii
Ważnym elementem eCommerce jest budowanie własnej marki i jej wizerunku. Podstawą sukcesu jest zaufanie klientów i opinia jaką mają o naszej platformie sprzedażowej, jakości obsługi i ogólne zadowolenie z zakupu. Są to aspekty budowane od pierwszego dnia, zarówno przez odpowiednie kampanie informacyjne i reklamowe jak i przez zachowanie odpowiedniej jakości obsługi. Pomaga uczestnictwo w programach uwierzytelniających opinie o sklepie, prowadzenie odpowiednich działań posprzedażowych a także monitorowanie marki i szybkie odpowiedzi na uwagi, krytykę czy sytuacje kryzysowe.
Działania społecznościowe
Serwisy społecznościowe na stałe zagościły zarówno w naszym życiu codziennym jak i zawodowym. Kampanie społecznościowe informujące o prowadzonej działalności na facebook-u Twitterze, Google+ czy Instagramie są dzisiaj koniecznością. Pozwalają na szybkie i bezpośrednie dotarcie do tysięcy osób a jednocześnie zwiększyć zaufanie wyszukiwarek do naszego sklepu. Konkursy, kody rabatowe, informowanie o promocjach i nowym towarze pozwalają nie tylko podtrzymać społeczność zbudowaną wokół naszej działalności ale także wypracować sprzedaż.
Analityka / statystyka
Może się wydawać że statystyki i analityka zebranych danych są tylko dane informacyjne jednak nowoczesne prowadzenie kampanii reklamowej opiera się bardzo mocno na tak zebranych informacjach. Dane statystyczne w czasie rzeczywistym wpływają na dobór dróg reklamy, ich postać i częstotliwość pojawiania się. Na bieżąco weryfikujemy konwersję generowaną przez poszczególne rodzaje reklam i mamy możliwość wzmocnienia lub osłabienia różnych jej rodzajów. W każdym miesiącu możemy zweryfikować także efektywność finansową poszczególnych działań i zmienić przyjętą wcześniej strategię.