Blog

Artykuły z zakresu działania firmy, oferowanych usług, bezpieczeństwa i reklamy.

Wybór systemu CMS dla firmy

System zarządzania treścią, znany też pod skrótem CSM to oprogramowanie, które pozwala użytkownikom na tworzenie, modyfikowanie i zarządzanie treściami na stronie internetowej. To niezwykle pomocne narzędzie dla wszystkich firm, które w szybki sposób chcą zbudować swoją witrynę, a nie posiadają odpowiedniej wiedzy i zasobów technicznych. Ale warto też dodać, że dostępne dziś CMS-y zapewniają szeroki wachlarz narzędzi i opcji, ułatwiających i usprawniających zarządzanie bardzo rozbudowanymi witrynami również dla wielkich przedsiębiorstw. Obecnie na rynku funkcjonuje niemalże pół tysiąca systemów zarządzania treścią. Są to zarówno wersje komercyjne, jak i użytkowe darmowe platformy out source. Wybór odpowiedniego CMS zatem głównie zależy od zakresu potrzeb i możliwości firmy.

Spróbujmy zatem zastanowić się jakie korzyści może przynieść CMS i jakie systemy są najczęściej wybierane przez firmy.

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że zainstalowanie systemu CMS jest podstawowym i kompleksowym narzędziem do budowania stron internetowych. Stworzenie swojej rozbudowanej witryny w internecie łączy się z koniecznością zaangażowania zdolnego zespołu programistów, którzy sprytnie posługują się językiem HTML, PHP, czy Javascript i potrafią budować strony WWW od zera. Trzeba jednak przyznać, że powstawanie takiej spersonalizowanej witryny zabiera bardzo dużo czasu i pochłania wiele zasobów.

Natomiast skorzystanie z systemu CMS niezwykle przyspiesza ten proces, użytkownik w dość łatwy sposób korzysta z gotowych rozwiązań, może przesunąć pracę swojego zespołu w inne obszary.

Jakie jeszcze wymierne korzyści może przynieść instalacja systemu zarządzania treścią?

  1. CMS pomaga w usprawnieniu pracy. Jednocześnie na jednej platformie docelowej mogą współdziałać pracownicy z różnych działów: handlowcy, specjaliści marketingu, programiści. Wspomaga to przepływ pracy, oszczędza czas i pieniądze.
  2. CMS buduje strony responsywne. Masz od samego początku pewność, że twoja strona internetowa, która właśnie powstaje w oparciu o system zarządzania treścią, będzie mobilna, łatwa do wyświetlenia na urządzeniach typu smartfon.  
  3. CMS dostarcza wiele różnorodnych rozwiązań i funkcji. Można skorzystać z wielu dostępnych szablonów, motywów oraz zaczerpnąć z zewnętrznych zasobów, dzięki wtyczkom. Pozwala to zaspokoić większość potrzeb zbudowania ciekawej i atrakcyjnej strony internetowej. Dodatkowo CMS-y posiadają funkcjonalne narzędzia do optymalizowania strony pod kątem SEO.
  4. Systemy zarządzania treścią zapewniają jednocześnie funkcje i dodatki, które zabezpieczają witrynę. Oferują wsparcie dedykowanego zespołu, który jest odpowiedzialny za monitorowanie i aktualizowanie baz systemu.
  5. CMS-y posiadają rozległe zaplecze własnej społeczności, która wymienia się swoimi pomysłami i radami w zakresie korzystania z systemu.
  6. Niemalże wszystkie systemy CMS są wyposażone w narzędzia wspomagające pozycjonowanie strony. Pozwalają wyróżnić treści oraz dostosować tytuły i meta opisy, zoptymalizują czas ładowania strony, podporządkują SEO pod struktury URL i wykonają wiele innych zadań, które będą przyjazne dla wyszukiwarek.
  7. CMS jest bardzo dużym wsparciem dla branży e-commerce. Istnieją specjalne dedykowane systemy do zarządzenia treścią sklepów internetowych, ale większość pozostałych również posiada odpowiednie narzędzia do zbudowania wszechstronnej witryny do administrowania asortymentem i szerokim  zasięgiem.

Istnieje wiele rodzajów systemów do zarządzania treścią. Firma, która zamierza pokazać się na rynku internetowym może skorzystać z następujących opcji:

  1. CMS dedykowany konkretnemu typowi działalności – są CMS odpowiednie dla rynku e-commerce, dla blogerów, wielosektorowych przedsiębiorstw, skomplikowanych witryn, wymagających dużego stopnia personalizacji itd.;
  2. CMS Open Source to system z bezpłatnym dostępem do plików i kodu źródłowego, zawiera jeden lub więcej szablonów graficznych wbudowanych w rdzeń oraz wachlarz licznych wtyczek i gotowych modułów.
  3. CMS w systemie abonamentowym to platforma, która jest dzielona na kilka odrębnych użytkowników, nie mają oni dostępu do kodu witryny. Można zarządzać własną stronę korzystając jedynie z funkcji podstawowych.
  4. CMS komercyjny jest systemem przygotowywanym pod konkretne potrzeby klienta. To najdroższa opcja, ale dostarcza firmie odpowiednio spersonalizowany katalog ułatwień umożliwiający rozwój i zarządzanie treścią konkretnej firmy.

Przy wyborze systemu zarządzania treścią na stronie warto jest bardzo dobrze poznać jego cechy, które mogą okazać się bardziej lub mniej pomocne w tworzeniu witryny naszej firmy. Należy zatem zwrócić uwagę na:

  1. Łatwość obsługi. Intuicyjny interfejs powinien jak najbardziej przyspieszyć i uprościć zarządzanie stroną. Budowa strony na CMS nie wymaga znajomości języków programowania, choć istnieją niektóre systemy oferujące bardzo zaawansowane opcje wymagające ingerencji w kodzie.
  2. Zawartość podstawowych funkcjonalności, warto zwrócić uwagę na dostępność szablonów i motywów oraz możliwości, jakie dają wtyczki do zewnętrznych zasobów;
  3. Modułowość i rozszerzalność dają systemowi bardzo duże pole do rozwoju możliwości, ale należy wziąć pod uwagę kwestię stabilności bezpieczeństwa strony;
  4. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. SEO jest obecnie podstawowym narzędziem e-marketingu, warto zatem przyjrzeć się, w jakim zakresie CMS dostarcza nam takiej opcji;
  5. Możliwość edycji zdjęć, tabel, wykresów i innych potrzebnych obrazów;
  6. Bezpieczeństwo jest bardzo ważnym kryterium, dobrze, jeśli bazy systemu są często weryfikowane, a twórcy CMS udostępniają stałe wsparcie techniczne;
  7. Zasięg globalnej społeczności skupionej wokół CMS pozwala na swobodną wymianę doświadczeń, uwag i porad na forum;
  8. Wielojęzyczność jest szczególnie ważna jeśli firma ma zasięg globalny i chce obsługiwać rynki zagraniczne.

Korzyści z zainstalowania CMS są dla firmy bardzo duże, a sam proces przystosowania systemu na użytek własnej firmy jest naprawdę nieskomplikowany. Rozpoczyna go zakup hostingu i nazwy domeny. Następnie instaluje się wybrany system zarządzania treścią na swoim serwerze internetowym. Potem następuje konfiguracja CMS-a i już można zacząć korzystać z interfejsu systemu zarządzania treścią, żeby podyktować wygląd i funkcjonowanie witryny.

Ale jak rozpoznać, który z systemów zarządzania treścią będzie najbardziej odpowiedni?  Na świecie funkcjonuje wiele CMS-ów, wybór jest ogromny i zróżnicowany pod względem funkcji i zastosowań. Spróbujmy zatem przyjrzeć się kilku systemom zarządzania treścią z grupy open sourse, które są najbardziej popularne i najczęściej wybierane przez różne firmy.

  1. Wordpress to niekwestionowany zwycięzca rankingów popularności. Jest systemem open source, czyli darmowym. Obsługuje miliony witryn na całym świecie, co daje mu ok. 43% udziału w całym rynku stron internetowych. Korzysta z niego na przykład Whitehouse.gov, czy Mercedes Benz. Wordpress ceniony jest przede wszystkim za przyjazny łatwy interfejs oraz za rozszerzalność. Posiada bowiem ogromną ilość szablonów do budowania stron internetowych oraz  wtyczek na zewnętrznych zasobach strony, dzięki czemu stale zwiększa się funkcjonalność platformy. Wordpress wyposażony jest również w wiele przydatnych narzędzi do pozycjonowania, dzięki niemu użytkownik w szybki i łatwy sposób zoptymalizuje stronę pod kątem wyszukiwarki.
  2. Joomla! to świetna alternatywa dla Wordpressa, posiada bowiem wbudowany wewnętrznie katalog ułatwień, nie ma zatem konieczności korzystania z wtyczek. Oferuje również zaawansowane opcje kontroli dostępu i zarządzania użytkownikami. Posiada bardzo zaawansowane narzędzia do optymalizacji treści strony. Joomla! dając szersze możliwości, jednocześnie traci na prostocie obsługi. Sam system jest nieco bardziej skomplikowany niż jego główny konkurent, wymaga czasu na swobodne opanowanie konfiguracji, ale za to wynagradza to swoją funkcjonalnością i elastycznością. Na Joomla! pracuje bardzo dużo znanych brandów np. Ikea, Lipton, czy Linux.
  3. Magento jest systemem CMS dedykowanym dla rynku e-commerce. Cechuje go elastyczność i duża dbałość o bezpieczeństwo, ale niestety jest dość trudny do opanowania i wykorzystania wszystkich jego wbudowanych funkcji i rozszerzeń. Z Magento korzysta między innymi Ford i footbolowa drużyna Liverpool.
  4. Prestashop to najbardziej popularny system zarządzania treścią wśród właścicieli sklepów internetowych. W odróżnieniu od Magento posiada bardzo intuicyjny interfejs i jest niezwykle łatwy w modyfikacji. Może nie oferuje tylu zaawansowanych narzędzi, co wspomniany wyżej CMS, ale w większości przypadków są one wystarczające na potrzeby małych i średnich sklepów z dużym asortymentem. MCDonald’s jest jedną ze znanych marek, która korzysta z Prestashop.

5. Drupal to zaawansowany CMS posiadający bardzo bogaty katalog modułów i funkcji. Jest stabilny, elastyczny i rozszerzalny, dlatego bardzo szybko można wykorzystać go do pełnego spersonalizowania witryny. Niestety jednak ma skomplikowany interfejs, wymagający zaangażowania zasobów technicznych. Z Drupala korzysta między innymi NASA i Tesla.

To tylko kilka najpopularniejszych CMS-ów na rynku, warto dokładnie się im przyjrzeć i zapoznać się z ich możliwościami. Zapoznając się dokładnie z możliwościami danego systemu do zarządzania treścią o wiele łatwiej będzie wybrać taki CMS,  który zapewni nam pożądane funkcjonalności bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Agencja reklamowa Sitte.pl
ul. Bursztynowa 31, 20-576, Lublin
NIP: 8671899428

Nasza firma świadczy bezpośrednie usługi lokalnie, najczęściej na terenie miast: Lublin i Warszawa jednak często działamy zdalnie dla firm z takich miast jak Zamość, Chełm, Biała Podlaska, Puławy, Radom, Płock, Siedlce, Pruszków, Legionowo. Mamy także klientów z innych Państw Europy i USA.

© Wszystkie prawa zastrzeżone. Sitte.pl działa od 2012 r.

Szukaj