Jaki powinien być sklep internetowy? Poznaj cechy dobrego sklepu internetowego

Obecnie sklep internetowy jest dla wielu firm jedynym kanałem sprzedaży. Nic dziwnego, że w dobie Internetu króluje ta forma szybkiego i skutecznego dotarcia do klientów. Sklep internetowym staje się narzędziem nie tylko przynoszącym przychody w firmie dzięki sprzedaży produktów i usług, ale również stanowi platformę komunikacyjną z odbiorcą. Posiadając sprawny i rozbudowany sklep internetowy budujesz swoją markę i wzmacniasz pozycję wizerunkową na rynku. O ile bardzo ważne jest sprecyzowanie własnej strategii biznesowej i skuteczne dążenie do jej osiągnięcia, o tyle gwarantem pełnego wykorzystania zalet sklepu internetowego jest spojrzenie na niego z perspektywy użytkownika e-sklepu. Okazuje się bowiem, że posiadanie samej platformy sprzedażowej w Internecie i prezentowanie tam atrakcyjnej oferty nie wystarcza, by osiągnąć sukces biznesowy. Jakie cechy zatem powinien posiadać nasz sklep internetowy, aby zrealizować wszystkie bieżące i dalekosiężne cele naszej firmy?

Co to jest UX i co ma wspólnego z moim sklepem internetowym?

Wyobraź sobie, że szukasz jakiegoś produktu. Chcesz wygodnie i szybko zamówić go przez Internet, wpisujesz zatem zapytanie w najpopularniejszą na świecie wyszukiwarkę: Google i skanujesz wzrokiem wyniki. Uwagę przyciąga ci jeden z pierwszych opisów sklepu internetowego, klikasz w link i wchodzisz do e-eklepu. Tam łatwa nawigacja kieruje cię do ciekawego opisu produktu i przycisku kup teraz. Szybko wypełniasz formularz zamówienia, bezpiecznie dokonujesz płatności i już pozostaje ci tylko czekać na kuriera. Ponieważ czujesz, że zakup przebiegł sprawnie, podoba ci się strona i obsługa, zapisujesz się do newsletteru, aby być na bieżąco z ofertą tego sklepu. Korzystasz też z całego mnóstwa porad i tipów, które udostępnia e-sklep, abyś w pełni mógł się  cieszyć korzyściami płynącymi z posiadania usług lub produktów. Tak w bardzo dużym skrócie wygląda sprawne funkcjonowanie sklepu internetowego, który prawidłowo realizuje swoje funkcje. Wydaje się, że stworzenie takiego e-sklepu nie wymaga zaangażowania. Jednakże zadbanie o to, by sklep internetowy spełniał oczekiwania klienta i zapewniał satysfakcję podczas użytkowania witryny, czyli był dopasowany do tzw. User Experience, wymaga szeregu działań, które skupiają się zarówno na optymalizacji treści, jak i samej struktury witryny pod względem technicznym. Odpowiednie zadbanie o  elementy UX oznacza spełnienie określonych warunków, dzięki którym użytkownik będzie mógł określić swoje doświadczenie w użytkowaniu naszego sklepu jako pozytywne. Jakie zatem cechy należy dopracować, aby spełnić wymogi UX?:

  • intuicyjna, łatwa obsługa paska nawigacji to gwarant sprawnego przemieszczania się użytkownika między sekcjami i szybkie dotarcie do przycisku „kup teraz”. Odpowiednie ułożenie elementów ( na przykład menu, koszyk, czy kontakt) powinno ułatwić poruszanie się po stronie i zapewnić możliwość przechodzenia pomiędzy poszczególnymi podstronami,
  • użyteczność twojego sklepu internetowego dotyczy zarówno przejrzystości treści na stronie, jak i łatwości, z jaką użytkownik może skorzystać z dostępnych funkcji na stronie. Opisy produktów powinny być jasne i zrozumiałe, opatrzone ciekawą i wyraźną grafiką. Dokładne zdjęcie produktu to podstawa. Cena musi być wyróżniona w taki sposób, by można ją było łatwo zauważyć. Użytkownik powinien mieć możliwość prostego porównania i sortowania produktów lub usług według wybranych kategorii.
  • atrakcyjność treści i grafiki to elementy, które przyciągają uwagę użytkownika. Warto, by potencjalny klient mógł dobrze na ich podstawie poznać zalety produktu lub usługi. Treść powinna byż pisana językiem korzyści, by umiejętnie uwypuklała zalety produktu. Warunkiem odpowiedniego zaprezentowania asortymentu w sklepie internetowym jest też zrozumiały język opisów, wysoka rozdzielczość zdjęć, możliwość powiększenia grafiki i dostosowanie do wysokiego kontrastu,
  • możliwość skorzystania z szybkiej pomocy to czasem bardzo przydatna funkcja. Zastosowanie okienka czatu lub szybkiego kontaktu może przyspieszyć proces decyzji o zakupie produktu lub usługi w sklepie. Wyskakujące pop-upy nie powinny być natrętne, zwykle umieszcza się je w bocznych lub dolnych sekcjach.
  • przyciski Call to Action ( CTA) to podstawa nienachalnej zachęty skierowanej  do klienta. Powinny być wyróżnione czcionką lub kolorem, tak, aby użytkownik w dowolnej chwili mógł z nich skorzystać,
  • pewny i godny zaufania sklep internetowy to taki, który dba o bezpieczeństwo danych swoich użytkowników. Klient logując się powinien być przekonany, że na stronie zostały wdrożone  odpowiednie Certyfikaty SSL, a dane są bezpiecznie szyfrowane,
  • wyróżniony kontakt ułatwia komunikację z użytkownikami oraz sprzyja stworzeniu poczucia zaufania. Klient wie, ze sprzedawca nie jest anonimowy, można jego dane łatwo zweryfikować.

Jak pozycjonować sklep internetowy?

Samo posiadanie sklepu internetowego, dopasowanego do użytkownika nie wystarczy. Bo w pierwszej kolejności zależy nam, żeby potencjalny klient w ogóle nas odnalazł i wybrał spośród wyników wyszukiwania Google. Obecnie rynek sklepów internetowych rozwija się niezwykle dynamicznie, wciąż powstają nowe platformy sprzedażowe, które walczą o pierwsze miejsca w wyszukiwarkach. Wiadomo nie od dziś, że poszukując danej odpowiedzi od Google użytkownicy prześwietlają zwykle wyniki na pierwszej stronie. Jak zatem zadbać o widoczność naszego sklepu w wyszukiwarce?  Tutaj oczywiście należy zaangażować wiedzę z dziedziny SEO. Działania należy już podjąć na etapie projektowania samego sklepu, a następnie trzeba je kontynuować wraz z wręcz obowiązkowym i systematycznym monitoringiem pozycji sklepu w wyszukiwarce. Do podstawowych wytycznych stymulujących pozycjonowanie sklepu internetowego zalicza się dokładną analizę i aktualizację słów kluczowych. Odpowiednie słowa kluczowe powinny być zawarte m.in. w opisach produktów, kategoriach, meta opisie. Dobrze jest stosować tzw. keywords long tail, które są bardziej precyzyjne i dzięki temu klient odnajdzie dokładnie ten produkt, którego szukał. Ciągła aktualizacja contentu podnosi pozycję w wynikach organicznych wyszukiwarki, staraj się zatem analizować rynek i przystosuj się do zmian. Z pewnością dopasowanie sklepu internetowego do algorytmów wyszukiwarki zapewni utrzymanie się w wynikach wyszukiwania. Roboty Google nieustannie skanują treści, należy zadbać zatem o wszystkie elementy, które są przez nie analizowane. Takim elementem jest również prawidłowe linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Dobrze jest stosować linki, ale warto je monitorować pod względem prawidłowego funkcjonowania.

Sprawny sklep internetowy pod względem technicznym

Optymalizacja sklepu pod względem technicznym jest tak samo ważna jak pozostałe działania usprawniające platformę sprzedażową. Należy sobie uzmysłowić, że wszystkie działania, które mają za zadanie zapewnić sukces naszemu e-sklepowi są ze sobą bardzo powiązane. Zarówno wytyczne odnośnie UX, jak i samych algorytmów Google ściśle wiążą się z funkcjonowaniem sklepu internetowego od strony technicznej. Aby zapewnić sobie wysoką pozycję w wyszukiwarce, zainteresowanie klientów oraz wysoki wskaźnik konwersji należy:

  • zapewnić krótki czas ładowania strony,
  • zadbać o responsywność sklepu – dziś wielu użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych, grafika i opisy powinny być przejrzyste i czytelne na małych urządzeniach,
  • aktualizować mapę witryny, korzysta z niej nie tylko użytkownik, ale i roboty Google,
  • używać tagów, w tym kanonicznych,
  • stosować prawidłowe meta znaczniki,
  • zapewnić odpowiednią wersję językową,
  • sprawdzić przekierowania i wyeliminować błędy na stronie.

Większość z tych zadań lepiej jest zlecić profesjonalnemu specjaliście IT, który ma doświadczenie w optymalizacji witryny internetowej i potrafi obsługiwać kod źródłowy w nowoczesnych, złożonych systemach sprzedażowych.

Rozwijanie sklepu internetowego

Analizowanie konkurencji, dynamika rynku, zmiany preferencji użytkowników  i rozwój technologii wciąż stawiają przed posiadaczami sklepów internetowych konieczność wdrażania nowych rozwiązań i dopasowania się do zmiennych warunków. Nieustannie pojawiają się nowe rozwiązania, które usprawniają działanie platformy sprzedażowej i pomagają zwiększyć zainteresowanie użytkowników, a tym samym pobudzić ruch na stronie. Strategia biznesowa  powinna uwzględniać dopasowanie się do dynamicznych przemian grup docelowych, trendów w e-commerce, czy wymogów technicznych. Obecnie dąży się do uproszczenia procedur w e-sklepie, czyli do skrócenia ścieżki sprzedażowej. Bardzo ważne jest powiązanie sklepu z mediami społecznościowymi. Na pierwszym miejscu staje dobra relacja z klientem, która oczywiście skutkuje konwersją. Istotnym elementem strategii dużych sklepów stał się Influence marketing, który wraz z innymi działaniami jest środkiem do budowania dobrego wizerunku i wysokiego stopnia zaufania do firmy, a w konsekwencji zaangażowania w proces zakupowy. Sklepy internetowe, które inwestują swoje zasoby w optymalizację, zyskują bardzo wiele. Udaje im się oszczędzić na drogich standardowych kampaniach marketingowych, dzięki czemu mogą ulokować swoje środki na np. automatyzację procesu dostaw. Tym samym zyskują jeszcze więcej. Tworząc sklep internetowy zatem warto jednocześnie uzmysłowić sobie konieczność podjęcia dalszych działań związanych z rozwojem i optymalizacją sklepu internetowego, dzięki którym nasza witryna będzie generowała coraz większe zyski.

   

Szukaj

Kontakt z nami

ul. Bursztynowa 31, 20-576, Lublin
NIP: 8671899428