Infografika jest czytelnym w odbiorze przekazaniem informacji, danych za pomocą wizualizacji. Głównym celem infografiki jest streszczenie tematu treści za pomocą obrazu i minimalnej ilości tekstu. Forma zatem powinna być zaprezentowana w przejrzysty, ale jednocześnie atrakcyjny sposób. Stosuje się takie elementy graficzne, które będą przykuwać uwagę odbiorcy. Wśród środków wizualizacji wykorzystuje się między innymi: odpowiednią czcionkę, intrygującą kolorystykę, tabele i wykresy, mapy, zaskakujące zestawienia obrazów. Dodatkowo używa się odpowiednio dobranego słownictwa, które w sposób szybki i zrozumiały streści sens przekazu. Infografikę powinna jednakże cechować pewna oszczędność w nagromadzeniu środków wyrazu, gdyż jej rolą jest nie tylko zainteresowanie odbiorcy ciekawym przekazem, ale przede wszystkim ułatwienie zrozumienia tematu i zapamiętania go. Infografika używa na jest najczęściej jako:
- klarowne i szybkie zaprezentowanie tematu;
- wyjaśnienie jakiegoś złożonego procesu;
- przedstawienie wyników badań, statystyk, zestawień danych;
- podsumowanie treści powyżej, długiego artykułu, wpisu na blogu, ekspertyzy, raportu itp.;
- prezentacji charakterystyki porównawczej kilku danych;
- zainteresowanie jakimś problemem.
Informacja przekazana w sposób graficzny znacznie mocniej oddziałuje na odbiorców w porównaniu z tzw. ścianą tekstu. Infografika stanowi zatem wartościowy dodatek do artykułów, czy raportów. Jest również wykorzystywana przez marketerów jako środek służący do budowania świadomości marki i angażowania klientów. W infografice używa się także fraz kluczowych, które są odpowiedzia na potrzeby użytkowników wyszukiwarek.