Kanibalizacja słów kluczowych (keyword cannibalism) to zjawisko, które zachodzi wówczas, gdy co najmniej dwie podstrony ( adres URL) jednego serwisu są zoptymalizowane na te same słowa kluczowe. Efektem tego jest rywalizacja między tymi podstronami o pozycję, w miejsce rywalizacji z konkurencją. Roboty Google analizując treści obu podstron skupionych na tej samej frazie nie będą w stanie określić ich pierwszeństwa. Wyświetlą zatem wyżej zamiennie, raz jedną raz drugą stronę. Efektem tej rywalizacji jest zmniejszenie ruchu organicznego. Podobna sytuacja występuje, gdy wiele stron publikuje treści o tej samej lub bardzo podobnej tematyce. Na kanibalizację najbardziej narażone są witryny zajmujące się bardzo wąską dziedziną, blogerzy, lub sklepy z rozbudowanymi kategoriami. Aby zminimalizować efekt kanibalizacji należy w sposób staranny dobierać frazy kluczowe. Dodatkowo zaleca się używanie tagów kanonicznych w sekcji head. Tagi te wskazują robotom Google, która strona jest ważniejsza. Można również w odpowiedni sposób zastosować linkowanie poprzez użycie unikalnych anchorów oraz przekierowanie 301 do najbardziej istotnej strony. Należy zatem zaplanować strategię optymalizacji strony oraz stosować skuteczne działania, mające przeciwdziałać negatywnym skutkom kanibalizacji.