Monitoring pozycji to systematyczne kontrolowanie i analizowanie miejsca witryny w wynikach wyszukiwania. Ciągłe zmiany na polu konkurencji, zróżnicowanie wytycznych algorytmów Google, jak również nieustanne działania SEO wymuszają konieczność monitorowania pozycji strony. Analiza miejsca witryny w wyszukiwarce dostarcza przede wszystkim informacji na temat optymalizowania strony pod kątem fraz kluczowych oraz reakcji konkurencji na podobne frazy. Monitoring można wykonać samodzielnie, ale należy uwzględnić fakt, że wpisując naszą frazę kluczową w Google otrzymujemy wysoce spersonalizowany wynik. Wyszukiwarka po prostu zapamiętuje nasze wcześniejsze wybory, wyszukiwane hasła, lokalizacje, płeć i inne informacje personalne i do nich Dopasowuje wyniki. Dlatego warto równocześnie korzystać z usług profesjonalnych agencji monitorujących pozycję. Wykorzystują one zaawansowane narzędzia do monitorowania pozycji i z pewnością otrzymają nie zniekształcone personalizacją wyniki.