Okno pop-up to tzw wyskakujące okienko, czyli automatyczne wyświetlanie w przeglądarce nowego okna z dodatkowym komunikatem. Najczęstszym obecnie powodem występowania pop upów jest:
- prośba o zatwierdzenie polityki prywatności i zasad użytkowania strony
- akceptacja plików Cookies,
- potwierdzeniu wieku użytkownika.
W dodatkowym oknie można również znaleźć komunikaty reklamowe, propozycja zapisania się do newslettera lub prośba o zgodę na lokalizację. W marketingu internetowym głównie używa się komunikatów o treści o charakterze promocyjnym, głównie w celu pozyskiwaniu leadów i poprzez CTA, by wywołać konkretną akcję użytkownika. Bardzo istotne jest również pozyskiwanie informacji na temat danych klienta, jego zgód na otrzymywanie ofert drogą newslettera, czy też informowaniu go o nowościach lub ofertach specjalnych. Można wyróżnić kilka rodzajów pop up -ów:
- welcome mat, zaciemniają całą stronę
- overlay, pojawiają się na środku ekranu, tuż nad treścią,
- boxy typu slide-in pojawiają się z boku lub z dołu strony, pozostając na uboczu głównej treści,
- górne banery – niewielkie okna nad treścią.
Należy pamiętać, by wyskakujące okienka nie były natrętne w swej grafice, w przypadku irytowania użytkownika absolutnie nie spełnią swej roli. Pop upy powinny zatem być ciekawe i angażujące. Czas ich pojawienia się również jest bardzo istotny. Zwykle wyskakują one zaraz po wyświetleniu strony, w momencie jej przewijania, po najechaniu myszką przez użytkownika na daną sekcję lub w momencie chęci wyjścia użytkownika ze strony. Bardzo istotne jest również dopasowanie charakteru okienka do preferencji użytkownika i podporządkowanie go pod wersję mobilną.