Pozycjonowanie to szereg zamierzonych działań, które mają na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Ze względu na absolutną dominację Google, przyjęło się, ze działania te obejmują właśnie optymalizację pod wymagania wyszukiwarki. Pozycjonowanie obejmuje takie działania jak: wybór i dostosowanie odpowiednich treści na stronę, pozyskiwanie linków zewnętrznych oraz wszelkie inne czynności w ramach SEO. W ramach strategii pozycjonowania wykonuje się zatem wszelkie zabiegi optymalizacji (SEO) pod kątem technicznym (np. w kwestii kodu źródłowego, struktury, dopasowania UX) oraz pod względem zawartości ( np. frazy kluczowe). Dodatkowo pozycjonowanie oznacza również działania marketingowe, stricte związane z reklamą (np. PPC) oraz kreowaniem wizerunku marki prezentowanej na stronie. Nieodłącznym elementem pozycjonowania jest ciągły monitoring pozycji strony, dzięki czemu właściciel witryny może oszacować ilość i zakres niezbędnych w danej chwili działań optymalizujących.