SEM (Search Engine Marketing) to szereg działań o charakterze marketingowym, których głównym celem jest uzyskanie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce na konkretne frazy kluczowe. SEM obejmuje zarówno zabiegi promocyjne w ramach płatnych kampanii, jak i bez kosztowy wpływ na poprawę widoczności w Internecie w wynikach organicznych. SEM zatem składa się z działań w ramach SEO oraz z linków płatnych ( PPC). Marketing w wyszukiwarkach internetowych zatem można wyrazić za pomocą wzoru SEM= SEO+PPC. Głównym celem SEM jest zatem zwrócenie uwagi odbiorców na konkretną witrynę (markę, produkty, usługi) i w dalszej kolejności zwiększenie ruchu na stronie i wygenerowanie zysku. Dla pełnej realizacji strategii marketingowej dla konkretnej witryny ważne jest odpowiednie zaplanowanie i przeprowadzenie wszystkich działań, zarówno SEO, jak i PPC. Powinny być one spójne i opierać się o tożsame dobrane frazy kluczowe. Wśród narzędzi SEM wyróżnia się:
- Content marketing;
- Link building;
- działania w mediach społecznościowych
- e-mail marketing;
- PPC i reklamy display;
Ponadto elementem kluczowym do właściwego procesu SEM jest przeprowadzanie monitoringu pozycji i ocena skuteczności działań. Aby ułatwić sobie przeprowadzenie działań SEM można skorzystać z udostępnionych przez Google narzędzi: Google Ads Editor, Planer słów kluczowych, Editor, Google Tag Manager czy Google Merchant Center