Spam to pojęcie, które określa przesyłanie i wyświetlanie niepożądanych treści w Internecie. Zawartość spamu jest całkowicie bezużyteczna dla użytkownika, najczęściej są to wiadomości email o treści reklamowej lub inny rodzaj przekazu reklamy. Spam jest wysyłany masowo, do milionów odbiorców, nadawcą są hakerzy, lub przez rozmaite firmy, chcące w ten sposób osiągnąć zysk. Określenie spam dotyczy również stosowania niewłaściwych i zabronionych technik pozycjonowania strony internetowej. Wykorzystuje się w tym celu słowa kluczowe, które nie są związane z treścią witryny lub z profilem działalności firmy, która ją posiada. Podobnie spamem jest nadużywanie ilości słów kluczowych. Do niedozwolonych technik pozycjonowania zalicza się również:
- ukrywanie linków lub treści pod niewidoczną nie rzucającą się w oczy postacią;
- zmiana strony na inna w momencie osiągnięcia wysokiej pozycji;
- przekierowanie użytkownika na inną stronę po pewnym czasie wyświetlania strony docelowej;
- stosowanie duplicat content, czyli powielanie zawartości strony;
- tworzenie wielu domen dla witryn o bardzo podobnej zawartości;
- umieszczanie treści o charakterze spamu w miejscach tj. fora dyskusyjne, profile użytkownika, opinie.