Instagram (IG lub Insta) to darmowa platforma społecznościowa należąca do Grupy Meta Platforms ( dawniej Facebook). Składa się ona z serwisu internetowego oraz aplikacji, która ze względu na bardzo duże zainteresowanie użytkowników mobilnych stała się niezwykle popularna. Instagram jako aplikacja jest jak dotąd najczęściej wykorzystywanym kanałem do dzielenia się relacjami z codzienności. zdjęciami, Użytkownik w swoim profilu umieszcza zdjęcia, filmy, transmisje live, posty, które może zobaczyć odbiorca, jeśli obserwuje dany profil.
Na Instagramie można obserwować konkretne osoby lub firmy oraz określoną tematykę treści za pomocą znaczników zwanych hashtagami. Instagram stał się obecnie jednym z najbardziej skutecznych kanałów realizowania strategii komunikacji firmy z klientami. Na podstawie zebranych danych użytkowników można dotrzeć z przekazem reklamowym do pożądanej grupy docelowej. Na Instagramie funkcjonuje bowiem system reklamowy Facebook Ads, który może poszczycić się bardzo wysokim zasięgiem oddziaływania. Dzięki aktywności na Instagramie firma może zwiększyć świadomość marki, rozbudować społeczność skupioną wokół niej, a w konsekwencji skutecznie realizować cele sprzedażowe. Dodatkowym atutem platformy jest możliwość komunikowania się z użytkownikami ( wymiana wiadomości, wyświetlanie ankiet, zapytań itp.) oraz zamieszczanie linków przekierowujących na stronę sprzedażową. Znaczącą rolę na Instagramie mają influenserzy, którzy na zlecenie jakiejś firmy za pomocą aplikacji publikują zdjęcia, filmy, relacje, które realizują strategię marketingową marki.