Konwersja (conversion) – w marketingu internetowym e-commerce pojęcie to określa wykonanie przez odbiorcę określonej pożądanej przez nadawcę przekazu marketingowego czynności. Jest to zatem końcowy etap tzw. lejka sprzedażowego, do którego dążyły wszystkie działania związane z reklamą. Konwersja jest pożądanym skutkiem wszystkich podejmowanych przez reklamodawcę działań, oznacza ona bowiem faktyczną realizację celów biznesowych. W szczególności są to następujące działania:
- zakup produktu lub usługi przez odbiorcę;
- wypełnienie formularzy, ankiet ;
- zapisanie się do newsletteru;
- podanie danych kontaktowych (rejestracja);
- kliknięcie w baner reklamowy, link przekierowujący;
- ściągnięcie pliku, aplikacji;
- zamieszczenie komentarza, opinii;
- obejrzenie nagrania video, podcastu, prezentacji, transmisji live.
Konwersja jest wartością mierzalną, mierzy się ją za pomocą współczynnika CR(Conversion Rate). Dzięki niemu można oszacować proporcję między zainteresowaniem odbiorców produktem lub usługą, a rzeczywistym wynikiem sprzedaży, czy efektem innych czynności, które stanowiły cel reklamowy. Współczynnik konwersji oblicza zatem dokładnie ilość osób, która sfinalizowała np. zakup oferty w stosunku do ilości osób, do których w ogóle dotarł przekaz reklamowy. Warunkiem konwersji więc jest takie zarządzanie kampanią reklamową, aby efekty podjętych działań reklamowych były zgodne z oczekiwaniami w ramach określonego na początku budżetu. W szczególności ważne jest doprecyzowanie grupy docelowej, dopasowanie reklamy do odbiorców i atrakcyjność reklamowanej oferty. Dodatkowo na konwersję ma wpływ również jakość strony internetowej ( m.in. jej dopasowanie UX, natężenie ruchu, funkcjonalność) , jak również sama rozpoznawalność marki i ugruntowana jej pozycja na rynku.