Social media (platforma społecznościowa, serwis społecznościowy) to określenie dotyczące obszernego serwisu, funkcjonującego w sieci i zapewniającego dynamiczną komunikację między poszczególnymi użytkownikami. Obieg informacji w social mediach jest realizowany poprzez tworzenie i publikowanie różnego rodzaju treści oraz udostępnianie i przekazywanie ich innym użytkownikom portalu. Do najpopularniejszych social media obecnie należą: Facebook, Instagram, TikTok, YouTube’a, Linkedin i Twitter. Na każdym z nich użytkownik ma możliwość prowadzenia własnego profilu (prywatnego lub firmowego), na którym umieszcza się ciekawe teksty, zdjęcia, filmy video, relacje, czy inne informacje, które mogą być pozytywnie przyjęte przez innych użytkowników tzw obserwujących profil. Social media znacznie już wykroczyły poza zwykłą funkcję komunikacji, stały się bowiem narzędziem do budowania wizerunku firmy (osoby, produktu, usługi) relacji z klientami, a tym samym wspomagają realizację założeń strategii marketingowej. Ze względu na swój ogromny zasięg, jak również możliwości śledzenia i wykorzystania danych personalnych użytkownika, jego preferencji serwisy społecznościowe są idealnym nośnikiem spersonalizowanej reklamy, która dociera do odpowiedniej grupy docelowej. Stały się również płaszczyzną do rozwoju tzw. Influence Marketing (IM), które znacznie przyczynia się do wzrostu sprzedaży i wzmocnienia wizerunku marki.